Sunday, November 28, 2010

Cara Nak Masukkan Video dari YouTube dengan mudah

Hai kawan2..Especially to Naim yg sdg brgiat2 dlm dunia blog (bukan dunia model)...Tahniah aku ucapkan..
Ni haa..aku nak ajar kpd mereka yg sdg nk brgiat dlm dunia blog ni ye...
Cara2 mmasak..eh bukan....cara nak masukkan video dari YouTube dgn cara mudah, cepat dan pantas...Tak payah susah2 nak upload punye lame gile...
Pernah dengar tak HTML???
Bagi yg dah biase dgn blogspot mungkin dah biase dgr kot...Ni aku nak story ye pasal kod HTML..
Kod HTML ni aku pun tak pasti akronim ape ntah..kdg2 sesuke hti aku je pggil HOTMAIL...sbb mcm lebih kurang jekn...Kod HTML ni mainkan peranan penting dlm blog...Kalau korang nak berblogging, kenalah pndai dan tahu macam mane penggunaan HTML ni..Alaaa...aku bukannye reti sgt..cume nak share pengetahuan yg sikit ni je..
Ok2..Sambung kpd mcm mne nak masukkan video tadi...
Korang tahukan cmne nak bukak laman YouTube...tipu dosa kalau kata tak tahu....Pernah tak korang nampak kat bawah video yg korang search tu...video pape jela..mesti ada perkataan EMBED...Jgn tipu aku kalau xde..

  1. Ok,langkah pertama: Klik pd perkataan EMBED ye...dan secara automatiknye, maka akan terkeluarlah kod HTML dlm 1 kotak..COPY ye tuan2 puan2..
  2. Kemudian, sila sign in ke Blogspot dan buat satu catatan baru / new post..
  3. Kat catatan baru / new post  tu nanti...Korang cari perkataan EDIT HTML..Hah, jumpa x?? Kalau x jumpa..cari sampai jumpa...
  4. Klik kat EDIT HTML tu..dan paste je kat ruang catatan tu ye..lagi satu..korang kena pandai adjust brape pjg dan lebar video tu..kalau lebar 480, korang tukar la yang kat kod HTML tu kepada 380..mcm tu..kena tahu macam mana nak edit HTML tu ye..
  5. Oh ye..ingat lepas paste main tinggal je ke???
  6. Klik semula kat perkataan KARANG yang sebelah edit tu..Lupa pulak dlm BI ape..
  7. Maka, akan keluar 1 video..Tapi masa tgh dlm ruangan karang tu, video tak boleh mainkan..Kena PUBLISH dulu..Atau kena TERBITKAN..
Ok la..Tu je..aku anggap korg smua dh pndai...x payah susah2 aku nak ajar lagi..Tu jelah...Sbg pnutup pengajaran aku ni..Aku masukkan 1 video yg Naim suka tu..


Ok..tu saje..Bye..slmt brcuti..:)

0 comments: